Mies lännestä

pe 19.1.2024

Koh Rong

Lukuaika 10 minuuttia

Heräsin bussissa viideltä aamulla. Olin saanut nukuttua punkassani yllättävän hyvin. Miksei thaimaalaisilla ole tällaisia linja-autoja? Paras keksintö sitten valmiiksi viipaloidun leivän. Yli 180-senttinen ei tosin mahtuisi suoraksi makuupaikallaan eikä siellä ollut oikeastaan yhtään tilaa matkatavaroille.

Vanhemmat

to 18.1.2024

Kivi universumin keskipisteessä

Lukuaika 9 minuuttia

Aamulla katsoin yhden jakson The Expansea ja söin aamiaista hotellin ravintolassa. En ollut maksanut siitä etukäteen, mutta arvelin se olevan tänään hyvä varotoimenpide. Odotin pitkää päivää. Kymmeneltä menin tapaamaan eilen tilaamaani tuktuk-kuskia.

ke 17.1.2024

Kelpaisi vaikka kuninkaalle

Lukuaika 5 minuuttia

Herätys, erinomainen aamiainen hyväksi havaitussa ravintolassa, bussiin ja kohti Siem Reapia kello 9:45. Siinä aamun ohjelma. Bussikuljetuksen järjesti sama firma, joka oli minut maahan tuonutkin. Matka sujui taas hyvin. Kaikki bussimatkustajat olivat turisteja.

ti 16.1.2024

Agama vesiesteessä

Lukuaika 4 minuuttia

Mitäpä sitä sitten tänään tekisi, kas siinäpä pulma. Alkajaisiksi söin aamupalaa läheisessä erinomaisessa ravintolassa jota olin aiemminkin testannut. Paistettuja tomaatteja, paistettua valkosipulia, paistettua pekonia, paistettuja perunoita… Sanalla sanoen ruoka oli loistavaa.

ma 15.1.2024

Kamputsealaisessa kansanmurhamuseossa

Lukuaika 5 minuuttia

Hotellin wifi ei ole kaksinen. Valokuvien synkronointi pilveen ei onnistunut yöllä. Söin hotellilla aamiaisen. Ei se kovin erikoista ollut, mutta ilmaista kyllä. Sitten lähdin tepastelemaan kohti Tuol Slengin kansanmurhamuseota, joka oli vain muutaman sadan metrin päässä hotellista.

su 14.1.2024

Khmerien keskuuteen

Lukuaika 11 minuuttia

Herätys oli ajastettu soimaan kello 7:20 mutta heräsin jo kymmenen minuuttia aikaisemmin jonkun siirrellessä viereisessä huoneessa tai asunnossa raskaita huonekaluja. Olin mennyt sen verran aikaisin nukkumaan, että olin varsin hyvin levännyt.

la 13.1.2024

Luikku

Lukuaika 8 minuuttia

Heräsin seitsemän aikoihin aamulla, kun joku pudotti jonkin esineen huoneeni ulkopuolella. Oli tarkoitus herätä vasta kahdeksalta, mutta koska nukkumisesta ei tulisi mitään niin lähdin päivän kierrokselle. Menin Grabilla satamaan. Olin yrittänyt ostaa lippua illalla internetistä, mutta yhtään eurooppalaisille sopivaa maksutapaa ei ollut saatavilla.

pe 12.1.2024

Saigon

Lukuaika 3 minuuttia

Hotellin wifi on luokattoman hidas. Jopa perusverkkoselailu aiheuttaa vitutusta. Päätin tutustua tänään Saigonin nähtävyyksiin kävellen, mutta hengityssuojain päässä. Oloni oli aamulla yhä tukkoinen, mutta ehkäpä hieman parempi kuin edellisenä päivänä.

to 11.1.2024

Vietnamin ilmasilta

Lukuaika 4 minuuttia

Aamulla oloni oli yhä tukkoinen, mutta parempi kuin edellisenä iltana. Olin nukkunut hyvin, eikä minulla ollut vilunväristyksiä. Tästä päättelin, että kuumetta ei ollut. Minulle voisi tosin tuoda kuumemittarin Ruotsista, jos sieltä on joku tänne tulossa.

ke 10.1.2024

Uppoava linnoitus

Lukuaika 4 minuuttia

Päätin käydä pommikonemuseossa. Sääli vain, että se oli kiinni kaksi ja puoli tuntia keskellä päivää enkä ehtisi tehdä siellä juuri mitään ennen museon sulkeutumista. Minun oli siis keksittävä jotain muuta tekemistä ennen museovierailua.

ti 9.1.2024

Ho Chi Minhin viimeinen leposija

Lukuaika 4 minuuttia

Mitäs tässä kaupungissa oikein kannattaisi tehdä? Katsomalla karttaa löysin lähistöltä järven, jota päätin käydä tarkastelemassa. Kadun ylittäminen tuotti suunnattomia vaikeuksia. Paikalliset vain kävelevät suoraan tielle ja mopojen virta jakautuu kuin puron vesi kohdatessaan kiven.

ma 8.1.2024

Hanoi

Lukuaika 9 minuuttia

Heräsin kellon pärinään ranteessa ja hyvä niin. En kuullut puhelimen pirinää korvatulppien vuoksi melkein ollenkaan. Laitoin hujan hajan olevat tavarani kasaan ja menin alakertaan aamiaiselle. Sitten vain odottelin bussia, joka veisi minut takaisin pääkaupunkiin.

su 7.1.2024

Luolamies lännestä

Lukuaika 4 minuuttia

Hotellin vieressä oli kanatarha. Kukot kiekuivat taukoamatta auringonnoususta auringonlaskuun ja vähän ylikin. Olin valmistautunut tähän korvatulpilla, eivätkä kukot herättäneet minua. Aamulla heräsin kuitenkin siihen, että itsepintainen auringonsäde tunki verhojen välistä huoneeseen.

la 6.1.2024

Tha Heua

Lukuaika 6 minuuttia

Nukkumisesta ei tullut oikein mitään. Nukkuma-alkovissani oli turhan kuuma. Jos nukuin ilman peittoa, havaitsin pian hyttysten pureskelevan kehoani. Totesin, että minulla ei ole aikaa hukattavaksi huonoon nukkumiseen. Etsin siis keskellä yötä puhelimellani seuraavaksi yöksi uuden hotellin.

pe 5.1.2024

Viang Vieng

Lukuaika 7 minuuttia

Aamulla kello 8:30 nousin hotellin ystävällisesti minulle tilaamaan minibussiin, joka vei minut pohjoiseen. Lähtiessä vain sattui pieni sekaannus: hotellista oli tarkoitus nousta kyytiin sekä minä että jokin pariskunta. Minun olisi pitänyt ilmeisesti olla jossain toisessa bussissa, joka oli noukkinut pariskunnan kyytiin.

to 4.1.2024

Lehmälaitumelta kunniakonsulaatin kautta kissakahvilaan

Lukuaika 5 minuuttia

Aamulla vein pyykit pestäväksi hotellin vastaanottoon ja lähdin sitten pienelle kierrokselle. Näin kartalla pienen järven hieman keskustasta pohjoiseen. Päätin lähteä katsomaan sitä. Tilasin taksin järven vieressä olevaan paikkaan nimeltään Nongtha Central Park.

ke 3.1.2024

Wat Pha That Luang

Lukuaika 3 minuuttia

Heräsin yöllä kahden aikaan hyttysenpuremaan. Itikka oli purrut minua oikeaan keskisormeen ja se kutisi niin paljon, että havahduin hereille. Sivelin siihen unenpöpperössä thaimaalaista apinarasvaa, jonka olin kaukaa viisaana ottanut mukaani ötökänpuremia ajatellen.

ti 2.1.2024

Papers, please

Lukuaika 4 minuuttia

Heräsin seitsemän aikaan aamulla ja aloin pohtia valokuva-asiaa. Kello oli niin vähän, ettei mikään valokuvausliike ollut vielä auki, joten minulla oli hyvää aikaa tehdä aamutoimia. Kahdeksan aikoihin menin etsimään kadun toiselta puolelta valokuvausliikettä, josta minulle oli eilen hotellissa puhuttu.

ma 1.1.2024

Patuxai

Lukuaika 3 minuuttia

En tiedä miksi, mutta sisätilojen valaistus tuntuu olevan Laosissa joka paikassa hyvin himmeää. Tein aamulla, päivällä ja iltapäivällä hieman lisää lento- ja hotellivarauksia ja ennen kaikkea täytin Thaimaahan vaadittavat viisumipaperit. Niitä oli seitsemän kappaletta.

su 31.12.2023

Vientianen uusivuosi

Lukuaika 6 minuuttia

Aamulla saatoin blogin viimein ajan tasalle. Valmista tuli puolenpäivän aikoihin. Löysin myös Grabin kaltaisen ohjelman liikkumiseen (nimeltään Loca, tarkoittaa espanjaksi hullua) ja totesin Foodpandan toimivan Vientianessa. Yritin mennä eiliseen ravintolaan aamupalalle.

la 30.12.2023

Mies Lännestä neuvostojen maassa

Lukuaika 11 minuuttia

Heräsin ja menin aamupalalle, jonka olin näemmä varannut puolivahingossa huoneen kanssa. Eipä se kauhean erikoinen ollut, mutta olipahan sentään jotain suuhunpantavaa. Kello oli 8:30 kun sain syötyä. Päätin lähteä rannalle.

pe 29.12.2023

Udon Thani

Lukuaika 4 minuuttia

Bussi mateli valtateitä pitkin etanan vauhdilla, enkä saanut juurikaan nukutuksi. Tämä oli hyvin harmillista. Puolen yön tienoilla pysähdyimme minulle tuntemattomasta syystä tien pientareelle. Kukaan ei vaivautunut selittämään minulle syytä. Bussi seisoi paikoillaan tyhjäkäynnillä ainakin tunnin.

to 28.12.2023

Iisaaniin

Lukuaika 2 minuuttia

Koska viisumini oli vanhentumassa, on minun poistuttava maasta parin päivän sisällä. Eli siis: terrrvetuloa matkalle Ranskan Indokiinaan! Suuntaamme ensin Udon Thaniin. Se sijaitsee Thaimaan koillisosassa Iisaanin alueella. Alueella asuvat iisaanilaiset jotka puhuvat useimmiten äidinkielenään iisaania, joka on laosin kielen murre.

ke 27.12.2023

Suloinen joutilaisuus

Lukuaika 2 minuuttia

Tänään en tehnyt mitään fyysistä harjoitetta, vaan ainoastaan suunnittelin tulevan matkani valmiiksi, tai ainakin lähes valmiiksi. Ihanaa, kun ei enää tarvitse herätä viideltä aamulla. Siinä oli edelleen yllättävän paljon hommaa. Pitää valita transportaatiotapa vertailemalla lentojen, junien ja bussien hintoja, asiakasarvioita, matkustusmukavuutta ja turvallisuutta kaikkina mahdollisina matkustuspäivinä.

ti 26.12.2023

Ohi on

Lukuaika 2 minuuttia

Kuten tavallista herätys oli ennen aamuviittä. Se olisi kuitenkin viimeinen kerta, ja olin siksi hyvin tyytyväinen. Nousimme tavaroinemme bussiin ja lähdimme kohti pääkaupunkia. Pysähdyimme matkalla monta kertaa syömässä ja kerran katsomassa lintuja erään tekojärven lähellä.

ma 25.12.2023

Jälleen kanaa etsimässä

Lukuaika 3 minuuttia

Heräsin kahdeksan aikoihin. Ornitologeja ei näkynyt missään. He olivat lähteneet vuoren huipulle jo neljältä ja tulisivat takaisin vasta puoliltapäivin, koska katsoivat tietysti matkalla lintuja. Onneksi kävin siellä jo eilen. Pohdin, kuinka välttää edellisen yön vähäinen kylmettyminen tulevaisuudessa.

su 24.12.2023

Doi Pha Hom Pok

Lukuaika 4 minuuttia

Heräsimme taas kello 5:30. Hyi. Wat käski ottaa vaellusvarusteet mukaan ja tein työtä käskettyä. Sitten lähdimme autolla jonnekin. Havahduin hereille, kun olimme eilisessä fasaaninkatselupaikassa. Ai tätä varten heräsimme taas 5:30. Eilisestä sumuisesta aamusta poiketen ilma oli kirkas ja sää mielekäs, joten päätin lähteä pienelle kävelylle.

la 23.12.2023

Doi San Džu ja seitsemän hullua ornitologia

Lukuaika 3 minuuttia

Lähdimme aamulla 5:30 katsomaan kanaa Doi Pha Hom Phokin kansallispuistoon. Ajoimme hyvin sumuiselle vuorelle samaan tapaan kuin eilen ja näimme kuin näimmekin tämän tuikiharvinaisen fasaania hyvin läheisesti muistuttavan siivekkään. Yhdellä retkeläisellä oli mukana matopurkki, ja hän levitteli matoja ympäriinsä lintujen houkuttelemiseksi.

pe 22.12.2023

Doi Angkhangin maa­talouden­tutkimus­asema

Lukuaika 3 minuuttia

Heräsimme jälleen kello 5:30. Olin kuitenkin saanut nukuttua melkein riittävästi. Suuntasimme sitten Doi Angkhanille, vuorelle jolla esiintyisi joitakin tavallisesta poikkeavia lintuja. Torkuin bussissa ja havahduin siihen, että ajoimme pilven sisällä ja näkyvyys oli käytännössä nolla.

to 21.12.2023

Doi Inthanonin suot

Lukuaika 3 minuuttia

Wat herätti minut kello 5:30 ja valitti, että olin kuorsannut nukkuessani äänekkäästi. Olin nukkunut hyvin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, mutta unet olivat jääneet vain kuusituntisiksi. Kurkku oli kipeä, vointi muuten hyvä.